دات نت نیوک
شیراز، بلوار سرباز ، جنب سازمان بهزیستی ، طبقه فوقانی کتلت گوارا ، طبقه 2 ، واحد 4
شیراز، بلوار سرباز ، جنب سازمان بهزیستی ، طبقه فوقانی کتلت گوارا ، طبقه 2 ، واحد 4
    • 77- 07138380670
    •   09175956588      
انواع سیستم های تهویه مطبوع
Anonym
/ دسته ها: مقاله

انواع سیستم های تهویه مطبوع

تهویه مطبوع به سیستمی گفته می‌شود که بتواند سه فاکتور، رطوبت ،دما و سرعت جریان هوا را کنترل کند. به صورت کلی تمام سیستم‌های تهویه مطبوع بر یک سیال استوارند که گرما و سرما را به محل مورد نظر منتقل می‌کنند. بر اساس نوع سیال می‌توان سیستمهای تهویه مطبوع را به سه دسته ۱- سیستم تهویه مطبوع تمام هوا ۲-سیستم‌های آب و هوا – آب ۳-سیستم تهویه مطبوع تمام آب تقسیم کرد.
 

سیستم‌های هوا–آب :



این سیستمها مزیت‌ها و معایب هر دو سیستم قبل را خواهند داشت و معمولاً در این سیستمها گرمایش بوسیله آب و سرمایش بوسیله هوا صورت می‌گیرد. لازم است ذکر شود که گرمایش با آب معمولاً به دو صورت امکان‌پذیر است. گرمایش با آب گرم که با دمای ۷۰تا ۹۰درجه کار می‌کند و گرمایش با آب داغ که در این سیستم با تحت فشار قرار دادن کل سیستم، دمای آب را تا حدود۱۸۰درجه یا بالاتر افزایش می‌دهند. گرمایش با آب داغ معمولاً در ساختمانهای عظیم یا جاهایی که در اثر افزایش مسیر لوله کشی در آب افت حرارت ایجاد می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
سیستم تهویه مطبوع تمام آب
این سیستم‌ها نمی‌توانند میزان رطوبت هوا را تغییر دهند اما به لحاظ حجم کم تأسیسات و همچنین هزینه کم راه‌اندازی و نگهداری بر سایر سیستمها مزیت دارد.
در این سیستم سیال ناقل حرارت و برودت آب می‌باشد. آب در موتور خانه در دستگاه‌های حرارتی مانند دیگ بخار یا دیگ آبگرم، گرم می‌شوند و برای گرمایش ساختمان در فصول سرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای فصول گرم مثل تابستان در موتورخانه از چیلر یا آبسرد کن برای تهیه آب سرد استفاده می‌شود و برای سرمایش ساختمان از این آب سرد استفاده می‌گردد. آبگرم و آبسرد تهیه شده به داخل کویل‌های مبدل حرارتی اتاق‌ها (مثل فن کویل) ارسال می‌شود. بادبزن یا فن متعلق به این دستگاه هوا را از روی کویل عبور داده و باعث گرمایش یا سرمایش اتاق‌های داخلی ساختمان می‌گردد.

 

مزایای سیستم‌های تمام آب

نیاز به فضای کم‌تری برای اجزای توزیع می‌باشد.
به دلیل کارایی مناسب در توزیع، برای انجام نوسازی مناسب هستند.
نیاز به فضای کم و یا بدون نیاز به فضا برای اتاق فن مرکزی هستند.
قابلیت کنترل جداگانه اتاق و عدم حرکت آلاینده‌ها بین اتاق‌ها وجود دارد.
به دلیل امکان استفاده از آب کم دما برای گرمایش، سیستم‌های تمام آب برای گرمایش خورشیدی و یا کاربردهای بازیافت حرارت مناسب هستند

 

سیستم‌های تمام هوایی:


سیستم‌های تمام هوایی (all air systems) هوای گرم یا سرد شده را از دستگاه مرکزی (central unit) به وسیله داکت‌ها (ducts) منتقل و هوا را از راه تعدادی گریل (grill) یا دیفیوزر (diffuser) در اتاق‌ها توزیع می‌کنند. سیستم‌های تمام هوایی دارای کم‌ترین هزینه تجهیزات هستند ولی نصب آن‌ها به دلیل سایز کانال‌کشی مورد نیاز و هزینه نصب تجهیزات مشکل و گران است. همچنین ممکن است کنترل مناسب دما مشکل باشد و سیستم کارایی انرژی مناسبی نداشته باشد. سیستم تمام هوایی در میان سیستم‌های تهویه از نظر میزان انرژی مورد نیاز برای رسیدن به نتیجه دلخواه در رتبه دوم قرار می‌گیرد.

انواع مهم سیستم‌های تمام هوایی، شامل کولر آبی، ایرواشر (air washer) و هواساز (air handling unit) یا AHU می‌باشد.

sdfsfd

سیستم‌های تمام هوا، ظرفیت سرمایش محسوس و نهان را تنها از راه تامین هوای سرد به فضای تهویه شده تامین می‌کنند. هیچ سرمایش کمکی از منابع سرمایش به فضاها منتقل نمی‌شود و هیچ آب سردی به سمت فضاها نمی‌رود. گرمایش را نیز می‌توان از طریق همان جریان هوا تامین کرد،‌ به صورتی که منبع گرمایش می‌تواند در محل تجهیزات مرکزی و یا در نزدیکی زون باشد.


مزایای سیستم‌های تمام هوا

تجهیزات اصلی به صورت مرکزی در یک فضای سرویس متمرکز شده‌اند که امکان نگهداری مناسب در فضاهای غیر مسکونی فراهم می‌شود.
تجهیزات اصلی تولید کننده صدا به صورت مرکزی در فضای دارای عایق صوتی قرار گرفته‌اند که امکان کاهش نویز را فراهم می‌کند.
نیاز به لوله‌کشی تخلیه کندانس و یا سیم‌کشی برق قدرت در فضاهای مسکونی نیست.
این سیستم‌ها برای اکونومایزرهای سمت هوا (to air-side economizer)، بازیافت حرارت (heat recovery)، رطوبت زنی زمستانی (winter humidification) و تامین حجم زیاد هوای خارج مناسب هستند.
سیستم‌های تمام هوا بهترین انتخاب برای کنترل دما و رطوبت زون هستند.
سیستم‌های تمام هوایی معمول انتخاب مناسبی برای کاربردهایی هستند که در آن کیفیت هوای داخل بسیار مهم است.
کاربرد سیستم‌های تمام هوایی با سیستم‌های کنترل دود (smoke control systems) مناسب است.
تغییر فصلی در سیستم‌های تمام هوایی ساده است.
سیستم‌های تمام هوایی معمولا امکان تامین همزمان گرمایش و سرمایش را در زون‌های مختلف فراهم می‌کنند

 

 


اجزا سیستم تهویه مطبوع
این اجزا در انواع سیستم‌های تهویه به گونه‌ای به کار رفته‌اند.
منابع حرارت
منابع حرارت معمولاً با مصرف سوخت یا الکتریسیته حرارت تولید می‌کنند که بر اساس نوع سیالی که گرم می‌شود با نام‌های دیگ (منابع حرارتی که سیال مایع را گرم می‌کنند) و کوره  شناخته می‌شوند.
منابع برودت
در همه سیستم‌های مکانیکی ایجاد سرمایش تنها از طریق برودت تبخیری امکانپذیر است و هرچه سرعت تبخیر یک ماده بیشتر باشد میزان سرمایش ایجاد شده توسط آن نیز بیشتر خواهد بود. منابع برودت در سیستمهای معمول گرمایش و سرمایش به نام چیلر شناخته می‌شوند و به دو نوع ضربه‌ای یا معمولی و چیلر جذبی تقسیم می‌شوند. در هر دو نوع سرمایش در اثر بخار شدن ماده‌ای به نام ماده مبرد که معمولاً گازی شکل است ایجاد می‌گردد.
مخزن انبساط
این قسمت فقط در سیستمهای تمام آب وجود دارند. در سیستم‌های تمام آب چون مدار حرکت سیال بسته می‌باشد با تغییر دمای سیال موجود در سیستم و تغییر حجم آن به اتصالات سیستم و کل مدار فشار وارد شده و ممکن است باعث ایجاد اشکال در سیستم شود. منبع انبساط قطعه‌ای است که وظیفه کنترل تغییر حجم سیال را به عهده دارد.فقط يك نمونه از منبع انبساط مدل دياگرامي در دنيا موجود است.
پمپ‌ها
این دستگاه‌ها وظیفه به حرکت درآوردن سیال را به عهده دارند. پمپ‌هایی که سیال مایع را به حرکت درمی‌آورند معمولاً از نوع پمپ‌های حلزونی هستند و پمپ‌هایی که سیال گاز را به حرکت درمی‌آورند، فن یا بادزن نامیده می‌شوند و در دو نوع جریان محوری و جریان عمودی بکار می‌روند. دستگاه‌های رطوبت زن دستگاه‌هایی هستند که برای افزایش رطوبت محیط از آنها استفاده می‌شود. این دستگاه با سیستمای مختلف و متفاوتی کار می‌کنند؛ که برخی از آنها عبارتند از:
تشتکی
فراصوت
دیسکی
بستر متخلخل
بستر صلب
پاششی
دستگاه‌های رطوبت گیر
این دستگاه‌ها بصورت معمول با استفاده از پدیده فیزیکی تعرق رطوبت هوا را از بین می‌برد. بدین معنی که با سرد کردن هوا دمای آن به پایین‌تر از نقطه شبنم می‌رسد و رطوبت هوا به صورت قطرات ریز آب از هوا خارج می‌شوند. این دستگاه‌ها در حالت عادی بوسیله یک منبع برودت یک کویل را سرد کرده (کویل سرمایش ایجاد می‌کند) و با عبور هوا از روی کویل رطوبت آن گرفته می‌شود.

 

 

گروه تاسیساتی یزد تهویه در نظر دارد جهت  رفاه حال مشتریان از خدمات  و کارشناسی رایگان و  مشاوره ی رایگان شما را بهره مند سازد 
  مشاور فروش:09175956588  پناهی     
  آدرس:شعبه1-چهارراه هوابرد به سمت چهارراه سرباز,بعد از ساختمان بهزیستی,ساختمان نبش کوچه, طبقه 2 واحد 4
     شعبه2-بلوار صنایع,بعد از شهرک آرین به سمت گلستان,روبه رو شیمی گیاه بعد از کوچه 28 دکتر حسابی نبش کوچه 28/1
 

 

 

مطلب قبلی فن کویل صنعتی(یونیت هیتر) و کانالی(داکتد فن کویل)
مطلب بعدی اجزاء اصلی سیکل تبرید
Print
2195 رتبه بندی این مطلب:
5.0

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید