دات نت نیوک
شیراز، بلوار سرباز ، جنب سازمان بهزیستی ، طبقه فوقانی کتلت گوارا ، طبقه 2 ، واحد 4
شیراز، بلوار سرباز ، جنب سازمان بهزیستی ، طبقه فوقانی کتلت گوارا ، طبقه 2 ، واحد 4
    • 77- 07138380670
    •   09175956588      
اجزاء اصلی سیکل تبرید
Anonym
/ دسته ها: مقاله

اجزاء اصلی سیکل تبرید

 تبرید یا سردسازی عبارت است از: «ایجاد شرایط مناسب برای کاهش دمای یک مکان (یا یک ماده) نسبت به محیط آن» به بیان دیگر تبرید «انتقال گرما از یک محیط با دمای پایین به یک محیط با دمای بالاتر است.»

 


اساس کار سیکل های تبرید این گونه است که ماده پس از عبور از شیر انبساط، فشار و دمای آن کاهش یافته در فشار ودمای پایین شروع به تبخیر می نماید .عمل تبخیر در طول اواپراتورادامه یافته از مقدار مایع کم شده و به مقدار بخار افزوده می شود تا در خروج از اواپراتور ماده مبرد کامال تبخیر شده و به صورت بخار درآید . گرمای الزم برای تبخیر ماده مبرد از محیط اطراف اواپراتور گرفته می شود. بخار خروجی از اواپراتور وارد کمپرسور می شود در کمپرسور طی عمل تراکم، فشار و دمای آن افزایش می یاید و وارد کندانسور می شود . درکندانسور به واسطه عمل گرماگیری که با عبور هوا از روی آن انجام می گیرد دمای مبرد به دمای محیط رسیده و شروع به تقطیر می نماید . در خروج از کندانسور ماده مبرد به صورت مایع تحت فشار زیاد به پشت شیرانبساط می رسد و سیکل تبرید تکرار می شود
موارد استفاده از تبرید:

الف)مواد غذایی
•نگهداری مواد غذایی
•منجمد کردن مواد غذایی مثل گوشت
•پاستوریزه کردن و نگهداری شیر وبستنی
ب) صنایع شیمیایی
•تقطیر گازها
•رطوبت گیری از هوا
•نگهداری مایع در فشار کم
•دفع حرارت در تحوالت شیمیایی

ج) استفاده در تهویه ساختمانها
 

سیکل تبرید تراکمی از چهار جز اصلی تشکیل شده است که عبارتند از :

۱ . کمپرسور

اصلی ترین قسمت سیکل تبرید تراکمی محسوب می شود زیرا که وظیفه تراکم و افزایش فشار گاز مبرد (گاز فریون مانند R22 یا R134 را بر عهده دارد.

قوای محرکه کمپرسور می تواند موتور الکتریکی، موتور احتراق داخلی، توربین و یا … باشد که در اکثر دستگاه ها از موتور الکتریکی استفاده می شود.

کمپرسورهای سیکل تبرید تراکمی انواع و اقسام بسیار مختلفی دارند که از جمله مهمترین آنها می توان به نوع رفت و برگشتی (پیستونی)، اسکرو، اسکرال و سانتریفیوژ اشاره کرد.

 

 

 

۲ . کندانسور یا تقطیر کننده

کندانسور یک نوع مبدل حرارتی است که گاز مبرد داغ در آن با دادن گرمای اضافی خود (تبادل حرارتی) به سیالی دیگر مانند هوا یا آب ، تقطیر شده و به مایع مبرد با درجه حرارت کم تبدیل می شود. کندانسورها در دو نوع کلی هوا خنک (خنک شونده با هوا) و آب خنک (خنک شونده با آب) ساخته می شوند 

 

کندانسور آبی توسط آب ارسالی از برج خنک کن گاز مبرد را تقطیر می کند. کندانسوورهای آبیاز نظر ساختار به سه گروه زیر تقسیم می شوند :
1-کندانسور آبی پوسته و کویل
این کندانسور از یک محفظه استوانه ای شکل که داخل آن یک کویل مسی قرار دارد تشکیل شده است. آب سرد از داخل کویل عبور می کند وماده مبرد در فضای پوسته جاری است . گازگرم داخل پوسته از طریق سطح کویل مسی گرمای خود را به آب منتقل می کند
2-کندانسور آبی پوسته و لوله
این کندانسور از یک محفظه استوانه ای شکل که داخل آن یک سری لوله های افقی به موازات هم نصب شده اند ، تشکیل شده است . در این نوع کندانسور ، گاز داغ مبرد در فضای پوسته جریان دارد و آب سرد از داخل لوله ها عبور می کند . برخی از اینگونه کندانسورها دارای لوله های ساده و صاف و برخی دیگر برای افزایش سطح تبادل حرارت دارای لوله های فین دار هستند.
3-کندانسور آبی دو لوله ای
این نوع از کندانسور های آبی از دو لوله متداخل هم مرکز تشکیل می شود که در یکی ازلوله ها گاز داغ و در لوله دیگر آب جریان پیدا می کند

 

 

۳ . شیر انبساط

این شیر جهت ایجاد افت فشار در مایع مبرد در مسیر سیکل تبرید تراکمی به کار می رود. در برخی سیستم ها از شیر انبساط و در برخی از یک لوله مویین استفاده می شود. در واقع مبرد وقتی از کندانسور خارج می شود و به سمت اواپراتور حرکت می کند، قبل از ورود به اواپراتور از شیر انبساط عبور داده می شود تا فشارش کم شده و بتواند در اواپراتور با جذب گرمای محیط مجددا به حالت گازی شکل در بیاید.

۴ . اواپراتور یا تبخیر کننده

اواپراتور همانند کندانسور یک مبدل حرارتی بوده که با جذب حرارت از سیال دیگر مانند آب یا هوا (و در نتیجه کاهش دمای آب یا هوا به نزدیک صفر)، مایع مبرد را تبخیر کرده و به گاز مبرد تبدیل می کند. وقتی این تبادل حرارتی صورت می گیرد، آب یا هوا و یا هر سیال ثانویه دیگری سرد شده و این همان مرحله تبرید یا سردسازی یک سیال با سیکل تبرید تراکمی یا همان چرخه تبرید تراکمی است. برای مثال در یک اسپلیت (کولر گازی) کویل اواپراتور درون یونیت دیواری داخل ساختمان جاسازی می شود تا مبرد بتواند گرمای هوا را گرفته و هوا را سرد کند و یا در مثالی دیگر و در یک دستگاه چیلر ، کویل اواپراتور (لوله های مسی) درون یک مبدل حرارتی پوسته و لوله (شل اند تیوب) جاسازی می شود تا مبرد بتواند گرمای آب را گرفته و آب را سرد کند تا این آب سرد شده بتواند جهت خنک کاری مورد استفاده قرار بگیرد.

 

طرز کار سیکل تبرید تراکمی
گاز مبرد، پس از ورود به کمپرسور در اثر کارکرد کمپرسور متراکم شده و با فشار و دمای بالا از آن خارج می شود. پس از خارج شدن از کمپرسور، از طریق لوله فشار قوی به سمت کندانسور ارسال شده و در کندانسور با از دست دادن حرارت به مایع مبرد تبدیل می شود. مایع مبرد پس از خروج از کندانسور وارد شیر انبساط یا لوله مویین شده و پس از خروج از شیر انبساط، به شدت فشار آن کاهش یافته و از طریق لوله فشار ضعیف به سمت اواپراتور ارسال می شود. مایع مبرد در اواپراتور با گرفتن حرارت محیط مجددا به گاز مبرد تبدیل می شود. این گاز دوباره وارد کمپرسور شده و چرخه تبرید تراکمی تکرار می شود. همزمان که مبرد در اواپراتور گرما را از هوا یا آب یا هر سیال دیگری می گیرد، باعث کاهش دمای آن سیال می شود. این سیکل بیشترین کاربرد را در دستگاه های تهویه مطبوع (مانند اسپلیت ، داکت اسپلیت ، چیلر ، مینی چیلر ، VRF و GHP) دارد و اصول اساسی آن را شکل می دهد. برای مثال در شکل زیر کاربرد سیکل تبرید تراکمی در یک دستگاه کولر گازی (اسپلیت) نشان داده شده است.

سیکل تبرید تراکمی

مبردهای مورد استفاده در چرخه تبرید تراکمی
امروزه از مبردهایی که کمترین آسیب را به لایه ازن وارد می کنند در چرخه تبرید استفاده می شود. برخی از این مبردها هیچ آسیبی به لایه ازن وارد نمی کنند.

مهمترین آنها عبارتند از :

HCFC-22

HFC-134a

R-410A

R-407C

R-123

و …

هر کدام از این مبردها دارای ویژگی ها ، مزایا و معایب خاص خود بوده که متناسب با نوع کاربرد و عوامل دیگر انتخاب می گردد.
 


گروه تاسیساتی یزد تهویه در نظر دارد جهت  رفاه حال مشتریان از خدمات  و کارشناسی رایگان و  مشاوره ی رایگان شما را بهره مند سازد 
  مشاور فروش:09175956588  پناهی     
  آدرس:شعبه1-چهارراه هوابرد به سمت چهارراه سرباز,بعد از ساختمان بهزیستی,ساختمان نبش کوچه, طبقه 2 واحد 4
     شعبه2-بلوار صنایع,بعد از شهرک آرین به سمت گلستان,روبه رو شیمی گیاه بعد از کوچه 28 دکتر حسابی نبش کوچه 28/1
 

 

 

 

مطلب قبلی انواع سیستم های تهویه مطبوع
مطلب بعدی اجزاء کولرآبی و نکات نگهداری از آن
Print
6032 رتبه بندی این مطلب:
3.9

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید