دات نت نیوک
شیراز، بلوار سرباز ، جنب سازمان بهزیستی ، طبقه فوقانی کتلت گوارا ، طبقه 2 ، واحد 4
شیراز، بلوار سرباز ، جنب سازمان بهزیستی ، طبقه فوقانی کتلت گوارا ، طبقه 2 ، واحد 4
    • 77- 07138380670
    •   09175956588      
اجزاء کولرآبی و نکات نگهداری از آن
Anonym
/ دسته ها: مقاله

اجزاء کولرآبی و نکات نگهداری از آن

قطعاتالکتریکی کولرآبی


قطعات الکتریکی شامل قسمت‌هایی هستند که از طریق برق، انرژی لازم برای حرکت را کسب می‌کنند. این قطعات الکتریکی به قطعات مکانیکی متصل شده و موجب حرکت آن‌ها می‌شوند. این قطعات نسبت به سایر بخش‌ها از حساسیت بیشتری برخوردار هستند. زیرا در صورتی که دچار خرابی شوند یا بسوزند، هزینه تعمیر و یا تعویض‌شان بسیار گران خواهد بود. پس بیشتر مراقب قسمت‌های الکتریکی کولر باشید.

تعمیر و تعویض این قطعات باید توسط کارشناس مجرب و متخصص در این زمینه انجام شود. خودتان نباید اقدام به تعمیر این بخش‌ها کنید.

۱- موتور کولر (دینام):
منبع انرژی تمامی کولرهای آبی از طریق موتور تامین می‌شود و فرایند گردش هوا را برعهده دارد. موتورهای برق را به صورت دو دور طراحی کرده‌اند. به این صورت که شما قادر هستید از دو سرعت موتور برق استفاده کنید. با چرخش موتور کولر، پولی کوچک به حرکت درآورده، تسمه را می‌چرخاند و در نهایت پولی بزرگ شروع به حرکت می‌کند. با چرخش پولی بزرگ‌تر، محور پروانه نیز چرخیده و در نهایت پروانه هم حرکت می‌کند. نتیجه این فرآیند تولید باد است.

موتور برق از احساسیت بالایی برخوردار است و پیشنهاد می‌شود کولر را در ساعات طولانی با سرعت تند روشن نکنید. استفاده از کولر با دور تند، مصرف انرژی را هم افزایش خواهد داد.

هر زمانی که کولر را سرویس می‌کنید، موتور را نیز تمیز کرده و در آخر آن را روغن‌کاری کنید. این روغن‌کاری موجب می‌شود موتور روان کار کند و دیرتر فرسوده شود.

مراقب باشید لوله‌های توزیع آب به شکلی تنظیم نباشند که آب روی موتور پاشیده شود.

۲- پمپ آب کولر (واتر پمپ):
قطعه‌ی مهم دیگر در کولر آبی پمپ آب است که نقش آن کمتر از دینام نیست. این بخش فرآیند انتقال آب را انجام می‌دهد. این قطعه، آب را به بخش‌هایی بالایی کولر انتقال داده و پوشال‌ها را خیس می‌کند.

شما با زدن کلید پمپ آب، آن را روشن می‌کنید و بعد از خیس شدن پوشال‌ها، با زدن کلید موتور، دینام را روشن می‌کنید.

حساسیت این بخش کمتر از موتور نیست و باید در هر بار سرویس کولر، آن را نیز بررسی کنید. پمپ آب داخل تشتک قرار می‌گیرد و آب از قسمت زیرین آن داخل پمپ کشیده می‌شود و از طریق شلنگ انتقال به لوله‌های توزیع وارد می‌شود. برای اینکه دهانه این شلنگ دچار گرفتگی نشود، در قسمت کف پمپ یک سبد قرار دارد تا هم رسوب آب را بگیرد و هم در صورت وجود اشیاء ریز داخل آب، مانع از ورود آن‌ها به شلنگ شود.

در زمان سرویس کولر باید سبد پمپ آب را تمیز کنید تا رسوب‌های آن جدا شوند. با استفاده از یک میله نازک فلزی، شلنگ را تمیز کنید تا در صورت گرفتگی برطرف شود. در نهایت واتر پمپ را روغن‌کاری کنید.


۳- جعبه تقسیم برق کولر آبی
برق کولر باید از طریق یک قطعه تامین و به قطعات الکتریکی منتقل شود. جعبه تقسیم برق کولر انرژی الکتریکی را دریافت کرده و به قطعات کولر می‌فرستد. شما با قطع و وصل کردن کلید برق، به این جعبه تقسیم فرمان روشن و یا خاموش می‌دهید. این قسمت هم باید در جایی از بدنه کولر قرار گیرد تا مرطوب نشود و مشکلات جبران ناپذیر پدید نیاورد.

قطعات مکانیکی کولر آبی
قطعات مکانیکی، انرژی حرکتی را از قطعات الکتریکی دریافت می‌کنند. این قطعات شامل شناور، تسمه، پولی‌ها و پروانه می‌شوند. بهترین روش برای نگهداری صحیح از این بخش‌ها، روغن‌کاری به موقع است.

۱- شناور کولر آبی:
شناور عمل قطع و وصل کردن ورود آب به داخل تشتک را انجام می‌دهد. در صورتی که تشتک خالی باشد، شناور در پایین‌ترین وضعیت خود قرار دارد، در این حال، آب تا زمانی که تشتک پر شود، با شدت وارد آن می‌شود. به محض اینکه تشتک پر شد، شناور به صورت خودکار جریان آب را قطع می‌کند.

هر بار که مقدار آب موجود در کولر کم شود، شناور دوباره شیر را باز می‌کند.حال اگر شناور تنظیم نباشد، بیش از حد آب وارد تشتک کولر شده و در نهایت با سرریز شدن آب روبرو خواهید شد. یا برعکس این، اگر کمتر از مقدار استاندارد آب وارد کولر شود، موجب خیش نشدن پوشال‌ها شده و کولر باد خنک نخواهد داشت.

شناورهای امروزی دارای درجه‌بندی روی بنده هستند و برای تنظیمات بهتر به شما کمک می‌کنند.

۲- پولی‌های کولر آبی:
پولی از اجزا مکانیکی کولر است که موجب حرکت پروانه می‌شود. پولی کوچک به موتور وصل است و پولی بزرگ به پروانه. تسمه به دور آن‌ها چرخیده و پروانه را به حرکت درمی‌آورد. هر زمانی که کولر را سرویس می‌کنید باید پولی‌ها را روغن‌کاری کنید. خشک بودن پولی‌ها موجب صدای بلند در حین چرخش می‌شود.

 

۳- تسمه کولر آبی: 


تسمه در کولر موجب حرکت پولی بزرگ و در نهایت چرخش پروانه می‌شود. تسمه به دور پولی کوچک که به موتور متصل است و همچنین پولی بزرگ می‌چرخد و انرژی حرکتی را به از موتور به پروانه منتقل می‌کند. اگر تسمه بیش از حد سفت و یا شل باشد، هم صدای آزاردهنده ایجاد می‌کند و هم ممکن است پاره شود. درصورتی که مشاهده کردید تسمه پوسیده شده، آن را تعویض کنید.

۴- پروانه کولر آبی:
در مرکز کولر یک مخزن حلزونی شکل دیده می‌شود که پروانه داخل آن قرار دارد. با چرخش پروانه باد تولید شده و از طریق کانال وارد ساختمان می‌شود.

در صورتی که پروانه تنظیم نباشد، به درستی حرکت نمی‌کند و درصد بالایی از قدرت موتور را هدر می‌دهد. بالانس نبودن فن یا همان پروانه موجب ایجاد لرزه در تمام بدنه کولر می‌شود. یاتاقان‌های پروانه هم باید محکم و روغن‌کاری شوند تا عملکرد فن را تحت‌الشعاع قرار ندهند.

قطعات ثابت کولر آبی
در کنار قطعات الکتریکی و مکانیکی، قطعات دیگری هم قرار دارند که ثابت هستند. قطعاتی از قبیل بدنه، دریچه‌ها، پوشال، شیر تخلیه و شبکه آبرسانی.


۱- بدنه کولر آبی:
بدنه کولر آبی مکعب فلزی است که از ۴ ستون، سقف و کفی تشکیل شده است. این بدنه فلزی بسیار مقاوم است و در برابر تغییرات آب‌وهوایی آسیب‌پذیر نیست.

برای اینکه عمر بدنه کولر بیشتر شود، درصورتی که قسمت‌هایی از بدنه دچار رنگ پریدگی شد، بهتر است آن را ترمیم کنید.

۲-دریچه‌های کولر آبی:
در سه طرف بدنه کولر دریچه‌های مشبک قرار دارند و داخل این دریچه‌ها را پوشال می‌بندند. در صورتی که روی سطح دریچه‌ها رسوب مشاهده کردید، با فرچه آن‌ها را تمیز کنید. وجود رسوب مانع از جریان هوا ب داخل کولر می‌شود.

۳- پوشال کولر آبی:
رشته‌های کوتاه و نازک چوبی که در بسته‌های توری قرار می‌گیرند و روی دریچه‌ها بسته می‌شوند پوشال نام دارند. با خیس شدن این پوشال‌ها، بادی که از چرخش پروانه تولید می‌شود، خنک شده و فضای خانه لطیف و مرطوب می‌کند.

پوشال باید هر دوسال یکبار تعویض شود. همچنین در زمان سرویس کولر، باید پوشال‌ها را بشویید تا مانع از تجمع آلودگی، قارچ و میکروب شود. هرچه پوشال‌ها سالم‌تر، تمیزتر و مرطوب‌تر باشند، فشار کمتری به موتور کولر وارد می‌شود. در انتخاب پوشال باید دقت شود تا ابعاد آن با سایز کولر یکی باشد.

۴-شیر تخلیه کولر آبی:
شیر تخلیه در کفی کولر قرار دارد و در صورت پر شدن بیش از حد کولر از آب، آب اضافی را تخلیه می‌کند. همچنین در صورتی که بخواهید کولر را بشویید، شیر را باز کرده تا آب از کولر خارج شود.

۵- شبکه آب‌رسانی کولر آبی:
زیر سقف کولر، شبکه آبرسانی قرار دارد. آب کولر از طریق واتر پمپ و شلنگ انتقال، به لوله‌های توزیع یا همان شبکه آبرسانی منتقل می‌شود. این لوله‌ها به شکلی طراحی شده‌اند که پوشال‌ها را خیس کنند. در صورتی که این لوله‌ها دچار رسوب و گرفتگی شوند و یا به درستی تنظیم نباشند، پوشال‌ها خیس نشده و باد کولر گرم می‌شود.

 

نکات نگهداری از کولرآبی:

باید پوشال های کولر آبی را هرساله در ابتدای فصل گرما و اوج استفاده از آن تعویض نمایید، اما اگر به هر دلیلی نتوانستید پوشال های کولر آبی  را تعویض کنید، بهترین راه برای خلاص شدن از باکتری های رشد کرده در پوشال ها این است که محلولی شامل ۱۰ درصد پرکلرین (که یک ماده ضد عفونی کننده است که در بازار با درصد 60 یا 70 درصد بفروش می رسد و بیشتر برای ضدعفونی کردن میوه ها و سبزیجات مورد استفاده قرار می گیرد) و ۹۰ درصد آب درست کنید و در کف کولر بریزید تا با روشن کردن واتر پمپ این محلول کاملاً روی پوشال ها را بپوشاند و پوشالها را از وجود انواع قارچ ها و باکتری ها و ... تمیز نماید.

 

اگر کولر آبی شما از نوع تسمه دار است سعی کنید هرساله با شروع فصل گرما نسبت به بررسی سلامت تسمه آن نیز اقدام نمائید تا در فصل گرما با مشکل پاره شدن تسمه مواجه نشوید. همچنین دقت داشته باشید تسمه و فلكه هاي (پولي ) موتور و فن هوادهی بايد در يك امتداد باشند تا موجب لنگي وساييدگي تسمه و لرزش موتور کولر آبی  نشود. در صورت وجود ساييدگي وبريدگي تسمه آن را تعويض كنيد.

 

 كف كولر را با آب شست وشو دهید تا کاملاً تمیز شود و در صورت زنگ زدگي نسبت به ترمیم آن اقدام نمائید. ( البته بهتر است هرساله با شروع فصل سرما و از کار انداختن کولر آبی ، آب باقی مانده در کولر را خالی نموده و محل هاي زنگ زده را ضد زنگ زده ورنگ كاري نماييم.)

تجهیزات داخلی از جمله یاتاقان ، فن هوادهی سانتریفیوژ و... کولر آبی را یکبار بوسیله آب شست و شو دهید و پس از خشک شدن آن را روغن کاری نمائید و از روان کار کردن این قطعات اطمینان حاصل نمائید.

 

 به دلیل وجود املاح فراوان در آب های لوله کشی ، بدنه کولر آبی و بخصوص پمپ هاي آب کولر آبی بشدت رسوب می گیرند و ممکن است بعد از گذشت یک فصل درست کار نکنند و احتیاج به تمیز شدن و یا در بعضی مواقع تعویض دارند در این صورت آن ها را از جاي خود خارج كرده و رسوب اطراف پروانه ها را تميز كنيد همچنين صافي آن را تميز كرده ودر جاي خود قرار دهيد.

 

هنگام روشن كردن كولر ابتدا به مدت ده دقيقه پمپ آب را روشن كرده تا پوشال ها کاملاً خيس شوند همچنین قبل از روشن كردن موتور كولر آبی هر سال در ابتدای فصل گرما پارچه بزرگي را خيس نموده و همزمان جلوي همه دريچه ها گرفته تا ذرات زنگ و گرد و خاك داخل کانال ها  را به خود گرفته و هوای داخل را كثيف نكند

 

 

 


گروه تاسیساتی یزد تهویه در نظر دارد جهت  رفاه حال مشتریان از خدمات  و کارشناسی رایگان و  مشاوره ی رایگان شما را بهره مند سازد 
  مشاور فروش:09175956588  پناهی     
  آدرس:شعبه1-چهارراه هوابرد به سمت چهارراه سرباز,بعد از ساختمان بهزیستی,ساختمان نبش کوچه, طبقه 2 واحد 4
     شعبه2-بلوار صنایع,بعد از شهرک آرین به سمت گلستان,روبه رو شیمی گیاه بعد از کوچه 28 دکتر حسابی نبش کوچه 28/1

 

 

مطلب قبلی اجزاء اصلی سیکل تبرید
مطلب بعدی برج خنک کننده
Print
1605 رتبه بندی این مطلب:
4.3

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید