دات نت نیوک
شیراز، بلوار سرباز ، جنب سازمان بهزیستی ، طبقه فوقانی کتلت گوارا ، طبقه 2 ، واحد 4
شیراز، بلوار سرباز ، جنب سازمان بهزیستی ، طبقه فوقانی کتلت گوارا ، طبقه 2 ، واحد 4
    • 77- 07138380670
    •   09175956588      
تعمیر پمپ کولرآبی(واتر پمپ)
Anonym
/ دسته ها: مقاله

تعمیر پمپ کولرآبی(واتر پمپ)

 

تعمیر پمپ آب کولر و مشکلات واتر پمپ کولر


۱- نرسیدن آب کافی به پمپ آب کولر
کار نکردن پمپ آب کولر ممکن در اثر نرسیدن آب کافی به پایه اصلی پمپ اتفاق بیافتد. جهت تعمیر پمپ آب کولر ابتدا بررسی کنید که آیا پایه پمپ در آب پوشانده شده است یا خیر. اگر آب کافی وجود ندارد باید شناور و ورودی آب چک شوند. ممکن است شناور در جای خود قرار نداشته باشد و یا آب به دلیل گرفتگی یا پارگی شلنگ از قسمت ورودی عبور نکند. 


گاهی رسوب کف کولر باعث گرفتگی داخل لوله ها و یا گیر کردن پروانه پمپ کولر آبی می شود. همواره از صحت عملکرد پمپ اب کولر اطمینان حاصل کنید و به صورت دوره ای کف کولر آبی را لایروبی کنید.
۲- مشکل در برق کولر و پمب آب کولر
اطمینان حاصل کنید که پمپ آب کولر به خروجی الکتریکی وصل باشد. این کار را می‌توانید با کمک مولتی متر انجام دهید. توجه کنید که اگر تجربه کافی ندارید این کار را به عهده یک برق‌کار یا سرویس‌کار کولر بگذارید. چراکه رطوبت و سیم‌های برق کولر می‌توانند برای شما خطرناک باشند. پس‌ازآن که جریان الکتریکی پمپ بررسی شد، اگر خروجی الکتریکی جریان برق را به دستگاه نمی‌رساند لازم است با یک برق‌کار تماس بگیرید تا سیستم الکتریکی را بررسی و عیب‌یابی کند. 

 

اگر اتصال برقرار بود مدار شکن را بررسی کنید. مدار شکن نوعی کلید است که توانایی قطع جریان برق تحت شرایط اتصالی را دارد. گاهی وقتی دستگاه در دوره‌ای طولانی کار می‌کند مدار شکن فعال می‌شود و جریان برق را قطع می‌کند، به‌خصوص زمانی که در خانه هم‌زمان وسایل برقی پرمصرف دیگر نظیر ماشین لباسشویی یا جاروبرقی مشغول به کار باشند. اگر مدارشکن فعال‌شده بود به‌آسانی تنظیم آن را به حالت قبل برگردانید و کولر را روشن نمایید.

تعمیر پمپ آب کولر آبی به چه صورت است؟
ایرادات برقی پمپ کولر ابی کم نیستند. از اتصالای برق با بدنه گرفته تا پاشیدن اب برروی دستگاه. حتما تلاش کنید محیط پایدار و خشکی را برای پمپ کولر آبی در نظر بگیرید.
۳- گرفتگی در شلنگ و دیگر اجزای پمپ کولر
اگر سیستم الکتریکی و برق‌رسانی به پمپ مشکلی نداشت، احتمالاً در قسمتی از کولر گرفتگی به وجود آمده است. ببینید آیا کفی پمپ در اثر ته‌نشین شدن آهک گرفته است یا خیر. بسیاری از اوقات به‌خصوص در مناطقی که آب آن پر از املاح معدنی است گرفتگی‌هایی از این قبیل به وجود می‌آید و مانع رسیدن جریان آب به قسمت‌های دیگر می‌شود.



پمپ آب کولر معمولا یکی از اجزای مصرفی کولر آبی است ولی شما میتوانید با برخی از سرویس های ساده و دوراه ای عمر این وسیله را چندین برابر کنید.
تعویض پمپ آب کولر (واتر پمپ)
در صورتی که تعمیر پمپ آب کولر مقدور نبود، نسبت به تعویض آن اقدام کنید. واترپمپ قبلی را با باز کردن صفحه کناری بدنه کولر پیدا کنید. درحالی‌که پمپ در حال کار کردن است به‌آرامی شلنگ آب‌رسان که از پمپ به کولر وصل می‌شود جدا کنید. ببینید آیا اصلاً هنگام کار کردن پمپ، آبی از شلنگ خارج می‌شود و جریان آب مناسب است؟ اگر مشکلی مشاهده کردید لازم است کولر را از برق بکشید و با سیم‌چین گیره دو سوی شلنگ پمپ را جدا کنید. سپس خط آب‌رسانی که در قسمتی T شکل در محل آب‌رسانی قرار دارد را حذف کنید. پس از تهیه پمپ آب جدید به‌سادگی شلنگ پمپ کولرآبی خود را به قسمت T شکل آب‌رسانی متصل کنید. سپس طرف دیگر شلنگ را به توزیع‌کننده آب فن متصل کنید. اکنون دیگر اجزای کولر را که جدا نموده‌اید سرجای خود وصل نمایید. منبع تغذیه را روشن کرده و کولر را به کار بی اندازید.


معمولا در زمانیکه اسیب جدی به پمپ اب کولر وارد شده باشد بهتر است که این وسیله تعویض گردد. این آسیب ها میتواند در حد سوختگی کامل دستگاه و یا نیاز به تعویض کامل سیم پیچی موتور پمپ آب کولر آبی باشد.

تعمیر کولرآبی:

 

- در صورتیکه موتور کولر کار می کند ولی باد کولر خنک نیست چند احتمال وجود دارد

 در کف تشتک کولر هیچ آبی نیست

در واقع این عدم وجود آب می تواند سبب سوراخ شدن تشتک کولر گردد یا حتی اگر در کف تشتک آب به مقدار کافی نیز وجود نداشته باشد نیز چنین پیامدی خواهد داشت. اگر آب از شیر اطمینان نشت نماید این می تواند به دلیل عدم تنظیم شناور کولر آبی باشد.

 اگر پمپ آب کار نمی کند یا شیلنگ رابط صدمه دیده باشد

برای تعمیر و عیب یابی کولر آبی که این مشکل را دارد می توانید با کمی دقت در پوشال های کولر آبی این ایراد را متوجه شوید به این صورت که اگر از سمت پوشال ها صدای ریزش آب بر روی پوشال ها شنیده نمی شود مطمئن باشید که در سیستم پمپاژ آب خللی وارد شده است و این عمل به درستی صورت نمی گیرد. این ایراد می تواند به دلیل خرابی خود پمپ باشد یا شیلنگ پاره شده باشد.

در این صورت می توانید با باز کردن دریچه ها مورد معیوب را شناسایی کنید، خراب شدن پمپ آب می تواند مربوط به نیم سوز شدن موتور کولر یا هرزگرد شدن پروانه باشد که اغلب مشاهده شده است پمپ آب سالم است اما مشکل در سیستم برق رسانی آن می باشد، لذا قبل اینکه پمپ آب را سوخته در نظر بگیرید سیم های رابط را جدا کنید و با دو سیم جداگانه برق ۲۲۰ را به آن متصل نمایید اگر عمل نکرد و پروانه کولر هم گریپاژ نیست در این صورت می توان گفت پمپ آب سوخته است.

 مسدود شدن سوراخ ناودان ها

برای حل این مشکل ابتدا دریچه های کولر را جدا نموده و اگر امکان جدا کردن پوشال ها نیز وجود داشت آنها را هم جدا نمایید سپس سوراخ هایی که روی ناودان وجود دارد را با استفاده از جوهر نمک و برس شستشو دهید تا روی حفره ها کاملا از هر گونه جرمی پاک شود. برای از بین بردن بوی جوهر نمک می توانید ناودان ها را با آب چند بار شستشو نمایید سپس شبکه های توری و پوشال ها را ببندید در این صورت می توانید تهویه مناسبی داشته باشید.

 اگر پمپ آب و الکتروموتور هر دو دور کولر کار می کننند اما کولر باد خنکی ندارد می تواند به دلایل زیر باشد

عیب یابی و تعمیر پمپ آب و الکتروموتور کولر آبی

  تنظیم نبودن تسمه: برای تنظیم کردن تسمه ابتدا پیچ های پایه الکتروموتور را کمی شل نمایید سپس پایه را طوری جابجا نمایید که تسمه کولر نه شل باشد و نه روی پولی های کمانه سفت یا کند باشد که محور را تحت تنش قرار می دهد و یاتاقان ها و بش را خراب می کند و موجب سوختگی موتور می گردد. بهتر است بدانید بهترین حالت رگلاژ تسمه کولر این است که تسمه را نزدیک پولی کوچک توسط دو انگشت بهم نزدیک کنید و به اندازه یک بند انگشت از هم فاصله داشته باشند و یا اگر موتور را خاموش کردید فن سریعا متوقف نشود بلکه تقریبا ۵ تا ۶ دور بچرخد سپس متوقف شود. هنگام تعویض تسمه کولر آبی به ضخامت و طول تسمه توجه نمایید.

  پاره شدن پارچه برزنتی لرزه گیر


گروه تاسیساتی یزد تهویه در نظر دارد جهت  رفاه حال مشتریان از خدمات  و کارشناسی رایگان و  مشاوره ی رایگان شما را بهره مند سازد 
  مشاور فروش:09175956588  پناهی     
  آدرس:شعبه1-چهارراه هوابرد به سمت چهارراه سرباز,بعد از ساختمان بهزیستی,ساختمان نبش کوچه, طبقه 2 واحد 4
     شعبه2-بلوار صنایع,بعد از شهرک آرین به سمت گلستان,روبه رو شیمی گیاه بعد از کوچه 28 دکتر حسابی نبش کوچه 28/1
 

 

 

مطلب قبلی کولرهای صنعتی بزرگ
مطلب بعدی نشتی گاز کولرگازی
Print
2714 رتبه بندی این مطلب:
3.3

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید