دات نت نیوک
شیراز، بلوار سرباز ، جنب سازمان بهزیستی ، طبقه فوقانی کتلت گوارا ، طبقه 2 ، واحد 4
شیراز، بلوار سرباز ، جنب سازمان بهزیستی ، طبقه فوقانی کتلت گوارا ، طبقه 2 ، واحد 4
    • 77- 07138380670
    •   09175956588      
اجزاءکولرگازی پنجره ای و نحوه عملکرد آن
Anonym
/ دسته ها: مقاله

اجزاءکولرگازی پنجره ای و نحوه عملکرد آن

کولر گازی پنجره ای (Window Air Conditioner)


وجه تسمیه این نسل از خنک کننده های گازی نحوه و محل نصب آن ها است. در حقیقت، این کولرها به پنجره اتاق نصب می شوند و به همین علت نیز برخی آن را با نام Room Air Conditioner نیز می شناسند. تمامی اجزای مکانیکی و الکترومکانیکی نیز در یک یونیت قرار گرفته اند، با این تفاوت به بخشی از یونیت در داخل ساختمان (Indoor Side) و بخشی از آن در خارج (Outdoor Side) قرار می گیرد.


کولرهای گازی پنجره ای را می توان ساده ترین شکل از سیستم های تهویه مطبوع مبرد گازی دانست که با استفاده از یک موتور دو شفتی عمل می کنند.

اجزای سازنده کولر گازی پنجره ای:


۱) موتور فن (Fan Motor)
موتور فن کولرهای پنجره ای از دو شفت (Double Shaft Motor Fan) تشکیل شده که در دو طرف موتور تعبیه شده اند. به هر یک از این شفت ها فن هایی نصب شده که عملا یکی در سمت تبخیر کننده (Evaporator) و دیگری در سمت کندانسور (Condenser) قرار گرفته است.

 

۲) تبخیر کننده یا اپراتور (Evaporator)
این جز در قسمت داخلی یونیت قرار می گیرد تا با خنک سازی محیط را انجام دهد. در حقیقت، این جز دقیقا معادل با یونیت داخلی کولرهای گازی اسپلیت است که آن را در داخل ساختمان نصب کرده و به یونیت خارجی اتصال می دهیم.


۳) پنل کولر (Operation Panel)
پنل کولر گازی پنجره ای در سمت داخلی آن قرار گرفته و توسط کاربران قابل رویت است. سیستم کنترلی دستگاه که می تواند به دو صورت:
الکترونیکی (Electronically)
یا مکانیکی (Mechanically)
باشد در این پنل تعبیه شده است. در سیستم های سابق معمولا این سیستم به صورت مکانیکی و دارای ولوم چرخش برای تغییر سرعت فن بود ولی سیستم های مدرن می توانند از طریق ریموت کنترل یا حتی به صورت اتومات با گوشی های هوشمند نیز کنترل شوند. با وجود اینکه اغلب این پنل ها به شکل افقی هستند ولی در برخی مدل ها حالت عمودی آن ها نیز وجود دارد. پنل قابلیت جداسازی و نصب مجدد را دارد. همچنین می توان با تنظیم دریچه های آن در برخی از مدل ها، جریان خروجی و ورودی سیستم را کنترل نمود.


۴) کویل های برودتی (Cooling Coils)
کویل های برودتی از اجزای ساید داخلی هستند که فیلترهای هوا (Air Filters) نیز روی آن ها تعبیه شده است. در حقیقتریال این کویل های برودتی بستر انتقال حرارت بین جریان هوا و سیال مبرد هستند و به عنوان مبدل حرارتی سیستم در نظر گرفته می شوند.


۵) فن دمنده (Fan Blower)
این فن که از نوع فن های گریز از مرکز یا سانتری فیوژ (Centrifugal Fan) است وظیفه انتقال و دمیدن جریان هوای خنک شده در تبخیر کننده به محیط بیرون از سیستم را بر عهده دارد.


۶) کمپرسور (Compressor)
سیال مبرد برای اینکه بتواند در سیکل برودتی سیستم حرکت کرده و دقیقا مطابق با حالت کولرهای گازی اسپلیت خنک سازی را انجام دهد ابتدا توسط کمپرسور کمپرس یا فشرده شده و سپس وارد سیکل می گردد. این قسمت در ساید خارجی کولر تعبیه شده است.


۷) کندانسور (Condenser)
کندانسور که باز هم به صورت یک کویل یا مبدل ساخته شده است گرمای سیال مبرد را دریافت کرده و به جریان هوای محیط خارجی (تعبیه شده در ساید خارجی) انتقال می دهد.


۸) و فن پروپلر (Propeller Fan)
که برای دفع و انتقال مولکول های هوای روی سطح کندانسور به خارج از سیستم و هوای محیط خارجی استفاده می گردد و روی رویه ساید خارجی متور فن تعبیه شده است.

 

کولر گازی پنجره ای چگونه عمل می کند
کولر گازی پنجره ای معمولا برای تغییر شرایط هوا در منازل و ساختمان های مسکونی با مقیاس کوچک مورد استفاده قرار می گیرد.
مکانیزم عملکرد کولر گازی پنجره ای به این شکل است که با استفاده از یک سیکل سرمایش و گرمایش هوا را خنک می کند وآن را در محیط به گردش در می آورد.
به این منظور یک فن داخل سیستم کولر گازی تعبیه شده است که با چرخش خود هوای محیط را با انجام مکش وارد سیستم می کند و با توجه به شرایط جوی موجود ، هوای محیط را گرم و یا سرد می نماید.
بخش سرمایش یک کولر گازی پنجره ای  از یک شیر انبساط و کویل سرد تشکیل شده است. مکانیزم سرمایش به این طریق است که واحد کنترل کننده هوا، هوا را از میان لوله های مسی اواپراتور که حامل جریان تبرید است به داخل محیط می وزد.
کمپرسور وسیله ای است که با یک موتور الکتریکی کار می کند و در طول یک سیکل تبرید عمل میکند و با ایجاد تغییرات فشار بر روی مبرد باعث می شود که مبرد از ناحیه کم فشار به ناحیه پرفشارسیستم انتقال پیدا کند که منطقه با دمای بالا بعنوان منبع گرما شناخته میشود،کل فرآیند مذکور موجب کاهش دمای محیط شود، و دو منطقه گرمایش و سرمایش را ایجاد می کند.
مکانیزم ایجاد سرمایش در منزل
گاز مبرد درون کمپرسور کولر گازی پنجره ای متراکم شده و با فشار به سمت کندانسور رفته ودر آنجا با از دست دادن گرما تبدیل به مایع می شود ، سپس مایع خروجی کندانسور از لوله ی مویی یا شیر انبساط عبور کرده و دچار افت شدید می گردد که در اثر این افت فشار مقداری حالت دوفازی به خود می گیرد و به سمت ورودی اواپراتور هدایت می گردد. در محل اواپراتور کولر گازی پنجره ای ، مبرد تحت تاثیر دمای محیط تبخیر و مجدد تبدیل به گاز می گردد.
لذا ماده مبرد، سرمای خود را به محیط یا همان لوله های اواپراتور می دهد و با گردش فن و دمیدن هوای سرد اطراف کویل به داخل محیط سرمایش ایجاد می گردد. مبرد تبخیر شده  و توسط کمپرسور مکش می شود و وارد سیکل می گردد. بعد از این مرحله ، مراحل فوق تکرار می شود و در نهایت موجب سرمایش فضا می شود.

ویژگی های کولر گازی پنجره ای
کولر گازی پنجره ای بدون کانال کشی است و می تواند مانند سیستم های تهویه مطبوع مرکزی در ساختمان های تجاری و اداری مورد استفاده قرار گیرد. کولر های گازی پنجره ای دارای دو بخش اصلی هستند. یک کمپرسور و یک کندانسور و دیگری واحد اواپراتور ، رابط تخلیه ی میعانات و سیستم لوله های مکش ، یکی از مزایایی که نسبت به کولر اسپیلت دارند اندازه کوچک وقابلیت انعطاف پذیری آن است که به راحتی در محل مورد نظر نصب می گردند.
اغلب کولر های گازی پنجره ای دارای چهار واحد کنترل کننده هوا هستند که با قسمت کمپرسور دستگاه در ارتباط هستند.این چهار واحد میتواند برای گرمایش و سرمایش محیط انجام پذیرد.شما نیازبه کار دیگری برای نصب سیستم ندارید فقط نیازمند به یک کارشناس حرفه ای کولر گازی پنجره ای دارید. مرقون به صرفه است که شما  هزینه ی یک کارشناس حرفه ای نصب کولر گازی پنجره ای را پرداخت کنید.در غیر این صورت با نصب غیر حرفه ای و نامناسب ممکن است اضافه بار به مدار اعمال گردد و آتش سوزی ایجاد گرد
کولر گازی پنجره ای ، سیستم کندانس را در داخل خود دارد و ناگزیر شما صداهایی به گوشتان خواهد رسید.برای جلوگیری از صدای اضافه ی کولر گازی پنجره ای شما میتوانید از نرده های اکوستیک استفاده کنید.
کولر گازی پنجره ای از آن جایی که نیاز به کانال کشی ندارد باعث جلوگیری از هدر رفت انرژی می شوند و تمام انرژی برای سرمایش ساختمان مصرف میشود.اگر چه این سیستم ها دارای مزایا هستند اما هزینه ی جاری استفاده از گران می باشد.

 


گروه تاسیساتی یزد تهویه در نظر دارد جهت  رفاه حال مشتریان از خدمات  و کارشناسی رایگان و  مشاوره ی رایگان شما را بهره مند سازد 
  مشاور فروش:09175956588  پناهی     
  آدرس:شعبه1-چهارراه هوابرد به سمت چهارراه سرباز,بعد از ساختمان بهزیستی,ساختمان نبش کوچه, طبقه 2 واحد 4
     شعبه2-بلوار صنایع,بعد از شهرک آرین به سمت گلستان,روبه رو شیمی گیاه بعد از کوچه 28 دکتر حسابی نبش کوچه 28/1
 

 

 

مطلب قبلی دلایل صدای پنل کولرگازی
مطلب بعدی کولرگازی و دلایل سوختگی موتور آن
Print
3820 رتبه بندی این مطلب:
3.1

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید