دات نت نیوک
شیراز، بلوار سرباز ، جنب سازمان بهزیستی ، طبقه فوقانی کتلت گوارا ، طبقه 2 ، واحد 4
شیراز، بلوار سرباز ، جنب سازمان بهزیستی ، طبقه فوقانی کتلت گوارا ، طبقه 2 ، واحد 4
    • 77- 07138380670
    •   09175956588      
سیستم سرمایش خورشیدی
Anonym
/ دسته ها: مقاله

سیستم سرمایش خورشیدی

سرمایش خورشیدی چیست:


سیستم سرمایش خورشیدی یکی دیگر از روش های کارآمد استفاده از انرژی خورشیدی است که باعث ایجاد برودت در تهویه مطبوع در خانه های ما می شود. خصوصا برای نواحی گرم که آفتاب فراوانی در آن جا وجود دارد استفاده از سیستم سرمایش خورشیدی مزیت های زیادی را برای مردم آن نواحی به ارمغان می آورد. بر خلاف دیگر سیستم های خورشیدی مانند آبگرمکن خورشیدی ، در سیستم سرمایش خورشیدی ، بیشترین تقاضا برای سرمایش زمانی است که تابش انرژی خورشیدی بیشتر باشد از این رو ترکیب شدن انرژی گرمایی خورشید و سیستم سرمایش خورشیدی بسیار جذاب است.

 

انرژی خورشیدی :


به عبارت ساده ، انرژی که از خورشید دریافت می شود را انرژی خورشیدی می گوییم. خورشید یکی از منابع انرژی شناخته شده برای ما انسان ها است و مقدار انرژی که از خورشید به ما می رسد ، فوق العاده است. ۹۹ درصد انرژی های زمین از خورشید و انرژی خورشیدی بوده که طی میلیون ها سال این انرژی به صورت های دیگر انرژی تبدیل شده است. برای قرن ها ما انسان ها از انرژی خورشیدی در تولید محصولات کشاورزی ، استخراج نمک از دریا و …. استفاده نموده ایم. اما در نهایت ما آموخته ایم که با استفاده از پنل های فتوولتائیک خورشیدی ( Solar PV ) انرژی خورشیدی را به برق تبدیل کنیم. البته تمام  انرژی خورشیدی قابل دریافت نیست ، ۷۰ درصد این انرژی توسط زمین جذب شده که به طور بالقوه برای ما انسان ها مفید است و مابقی به فضا بازتاب می شود.


تأمین گرمای ساختمان با خورشید، از دو طریق می‌تواند صورت گیرد: پسیو و اکتیو.

در طراحی پسیو، معماری ساختمان تعیین کننده میزان دریافت انرژی از طریق خورشید است و در طراحی اکتیو، جذب انرژی خورشید نیازمند استفاده از یک منبع انرژی دیگر برای انتقال مایع گرم شده به داخل ساختمان است. در ادامه، با این طراحی‌ها بیشتر آشنا خواهید شد.

سیستم گرمایش خورشیدی پسیو
در طراحی ساختمان پسیو، پنجره‌ها، دیوارها و طبقات به گونه‌ای ساخته می‌شوند تا انرژی خورشید را به صورت گرما در زمستان جمع‌آوری، ذخیره و توزیع کنند و گرمای تابستان را نپذیرند. این طراحی، پسیو، آب‌وهوایی یا طبیعی نامیده شده است زیرا برخلاف سیستم‌های گرمایی خورشیدی اکتیو، از ماشین‌ها و دستگاه‌های الکتریکی استفاده نمی‌کند.

کلید طراحی یک ساختمان پسیو، بهره‌گیری هرچه بهتر از آب و هوای محل ساختمان است. اجزائی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از قرار دادن انواع پنجره‌ها جداره‌ها، عایق بندی گرمایی، جرم حرارتی و سایه‌بان.

درمورد سیستم‌های گرمایش خورشیدی پسیو، برخی از روش‌های کلی عباتند از:

ورود مستقیم نور خورشید به داخل اتاق از طریق پنجره‌ها. (ساخت خانه رو به خط استوا)
استفاده از دیوار ذخیره کننده انرژی خورشیدی (دیوار ترومب) و دیوار آبی
استفاده از گلخانه‌ی جانبی
استفاده از استخر یا حوضچه روی بام.

استفاده از گلخانه جانبی برای یک ساختمان


سیستم گرمایش خورشیدی اکتیو
در این سیستم‌ها، از تجهیزات مختلفی برای گرم کردن ساختمان استفاده می‌شود که برخی از آن‌ها عبارتند از: کلکتورها، سیستم‌های ذخیره کننده‌ی انرژی گرمایی، کنترل دستی یا اتوماتیک، سوخت کمکی و مبدل‌های حرارتی.

تمام آنچه که سیستم‌های گرایش خورشیدی اکتیو باید انجام بدهند، جذب انرژی خورشید توسط کلکتورها، انتقال گرما از کلکتور به عملگر جاری، انتقال عملگر جاری به ذخیره کننده(ها) و نهایتاً استفاده از گرمای ذخیره شده در ساختمان است. کلکتورها در واقع قسمتی از ساختمان می‌باشند، مثلاً پنجره یا نورگیر. کلکتورهای باید دارای این ویژگی‌ها باشند:

جذب بیشینه انرژی خورشید با طول موج ۰.۳ تا ۲.۵ میکرون و کمترین نشر در محدوده‌ی مادون قرمز
مقاومت در برابر خوردگی و پوسیدگی، اشعه‌ی فرابنفش، رسوبات و خوص اسیدی یا قلیایی عملگر جاری.
سیستم‌های سرمایش خورشیدی
تولید سرما با خورشید کاری است بسی دشوار، برخلاف چیزی که در قسمت گرمایش خورشیدی مشاهده کردیم. به طور عمده، دو راه برای سرمایش خورشیدی وجود دارد:

تبدیل انرژی خورشید به انرژی مکانیکی یا الکتریکی و استفاده از انرژی حاصل در به کار انداختن تجهیزات برودتی مانند کولر
تبدیل انرژی خورشید به انرژی حرارتی و استفاده از آن در بکار انداختن دستگاه‌های تبرید جذبی. در این روش از انرژی خورشید برای گرم کردن ژنراتور خورشیدی (دقیقاً مانند جذب گرما در کلکتورها) استفاده می‌شود. با گرم شدن ژنراتور، اپراتور آن سرما ایجاد می‌کند.
در صورت چیلر بودن سیستم سرمایش، آبی که در اپراتور سرد شده است به توزیع کننده‌های موجود در فضای ساختمان (مثلا اطاق) می‌رود و نهایتاً موجب سرد شدن فضای اطاق می‌شود. آب، پس اینکه سرمایش را از دست داد، به سمت اپراتور برمی‌گردد و این چرخه مدام تکرار می‌شود.

 

 

گروه تاسیساتی یزد تهویه در نظر دارد جهت  رفاه حال مشتریان از خدمات  و کارشناسی رایگان و  مشاوره ی رایگان شما را بهره مند سازد 

  مشاور فروش:09175956588  پناهی     
  آدرس:شعبه1-چهارراه هوابرد به سمت چهارراه سرباز,بعد از ساختمان بهزیستی,ساختمان نبش کوچه, طبقه 2 واحد 4
     شعبه2-بلوار صنایع,بعد از شهرک آرین به سمت گلستان,روبه رو شیمی گیاه بعد از کوچه 28 دکتر حسابی نبش کوچه 28/1
 

 

 

مطلب قبلی اجزاء اصلی کمپرسور پیستونی
مطلب بعدی کولرگازی اسپلیت چگونه کار می کند؟
Print
1868 رتبه بندی این مطلب:
4.5

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید