دات نت نیوک
شیراز، بلوار سرباز ، جنب سازمان بهزیستی ، طبقه فوقانی کتلت گوارا ، طبقه 2 ، واحد 4
شیراز، بلوار سرباز ، جنب سازمان بهزیستی ، طبقه فوقانی کتلت گوارا ، طبقه 2 ، واحد 4
    • 77- 07138380670
    •   09175956588      
DF45%$gG
/ دسته ها: مقاله

انواع کمپرسور کولر گازی اسپلیت

انواع کمپرسور کولر گازی اسپلیت

 

 


کُمپرِسور یا متراکم‌کننده : یک دستگاه مکانیکی است که با کاهش حجم گازها، فشار آنها را افزایش می‌دهد. در برخی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات، کمپرسورها هوا را فشرده کرده و به قسمت احتراق می‌فرستند.

از کمپرسورها برای فشرده‌کردن گازها استفاده می‌شود. در حقیقت کمپرسورها با صرف انرژی مکانیکی، سیال را با سرعت به درون خود مکیده، آن را فشرده می‌کنند. در اثر این عملیات، دمای گازی که فشرده می‌شود نیز افزایش می‌یابد. معمولاً گاز پرفشار خروجی از کمپرسورها را از یک سیستم خنک‌کننده عبور می‌دهند تا دمای گاز کاهش یابد. انواع گوناگونی از کمپرسور وجود دارد که برای مصارف صنعتی و عمومی طراحی شده‌اند. کمپرسور هوا گونه ای از کمپرسورها می‌باشد.


انواع کمپرسور

کمپرسور سیلندر پیستونی

این نوع کمپرسور را رفت و برگشتی یا متناوب که همان جلو و عقب رفتن پیستون در یک خط مستقیم است، نیز می گویند. هنگامی که پیستون به سمت بالا در سیلندر حرکت می کند، تمامی گاز مبرد را متراکم کرده و از سوپاپ دهش به بیرون می راند و هنگامی که به پایین یا عقب حرکت می کند با ایجاد خلاء نسبی گاز مبرد از طریق سوپاپ مکش وارد کمپرسور می شود. این سیکل عملیات ادامه می یابد. کمپرسور های سیلندر پیستونی با کارکرد آرام بر اساس تعداد سیلندرها طبقه بندی می کنند. بیشتر آنها یک سیلندر و یا دو سیلندر در سیستم های بسته به کار می روند. کمپرسور تک سیلندر عمودی، افقی، 45 درجه یا مایل و کمپرسورهای دو سیلندر عمودی، دو سیلندر به شکل وی، سه سیلندر به شکل دبیلو، سه سیلندر ستاره ای، چهار سیلندر عمودی، چهار سیلندر به شکل ویاز انواع کمپرسور ها هستند. کمپرسور لوله اتومبیل از نوع تناوبی است که از نوع صفحه ای مورب می باشد. در این کمپرسور میل لنگ و دستک وجود ندارد. همچنان که با چرخش محور، صفحه گردان مورب هم شروع به چرخش نموده و پیستون را در سیلندر به جلو و عقب می برد. این نوع کمپرسور ممکن است دارای سه سیلندری باشد که به طور شعاعی دور محور سوار می شوند. چون پیستون دو طرفه است. در هر حرکت پیستون هم عمل تراکم و هم عمل مکش گاز به داخل سیلندرها هم زمان صورت می گیرد. یک کمپرسور سه سیلندر از این نوع می تواند کار یک کمپرسور معمولی شش سیلندر با همان ابعاد و ظرفیت را انجام دهد.

کمپرسور باز

این نوع از کمپرسور ها از موتور الکتریکی خود جدا هستند و به وسیله تسمه و یا گیربکس به یکدیگر کویل می شوند. برخی از آنها تک سرعت و برخی مجهز به مکانیسم تغییر دور هستند. کمپرسور های با دور کم دارای توان بالایی بوده و با تغییر تعداد دورهای موتور می توان ظرفیت های مطلوبی را برای شرایط کاری مختلف به وجود آورد. کاهش تعداد دور های موتور در آسان روشن شدن یا نیروی استارت کم کمک می کند. مکانیسم تغییر دوران موتور الکتریکی می تواند به صورت تسمه ای و یا کلاچ هیدرولیکی باشد. تسمه هایی با مقطع وی شکل می توانند تا 98 % نیرو را انتقال دهند. 2 % باقیمانده در شلی و یا اصطکاک تسمه با فلکه تلف می شود. موتور و کمپرسور در نقطه کویل باید در یک خط باشد. چنانچه این نقطه مهم رعایت نشود، فشار های نامتعادلی بر روی یاتاقان های انتهایی موتور و کمپرسور وارد خواهد شد. شکل 1 یک نوع کمپرسسور باز دو سیلندر را نشان می دهد. دور کمپرسور در دقیقه را می توان از فرمول زیر به دست آورد:

قطر فلکه موتور / دور موتور در دقیقه × قطر فلکه کمپرسور = در کمپرسور در دقیقه 

کمپرسور بسته

در این سیم پیچ موتور الکتریکی و کمپرسور در یک پوسته قرار دارند و دو نوع هستند. یک نوع سیم پیچ و کمپرسور در یک محفظه فولادی گنبدی شکل قرار دارند و دو طرف پوسته یا جوش محکم شده و دسترسی به داخل آن غیر ممکن است. در این نمونه موتور و کمپرسور بر روی فنر و یا لاستیک در داخل محفظه نصب شده اند. نوع دوم سیم پیچ و کمپرسور در یک محفظه قرار دارند ولی قطعات بدنه کمپرسور به وسیله پیچ و مهره قاب لدسترسی اند. این محفظه در خارج روی پایه های ضربه گیر لاستیکی و یا فنر سوار شده تا از لرزش آن جلوگیری به عمل آورد. هرگاه عیبی در کمپرسور به وجود آید با باز کردن می توان آن را بر طرف کرد. خنک کردن موتور الکتریکی کمپرسور های بسته به دو روش انجام می شود. یک روش پرس شدن دو قسمت گنبدی شکل برای انتقال حرارت از سیم پیچ های موتور به هوای محیط است و روش دوم گردش گاز لوله مکش در اطراف موتور و جذب گرمای آن و سپس ورود به کمپرسور می باشد. البته این گاز نباید زیاد گرم شده که بر راندمان کمپرسور تاثیر نامطلوب بگذارد. البته این دو روش در کارخانه سازنده اعمل می شوند.

کمپرسور های بسته دارای موتور های الکتریکی از نوع القایی هستند. نمونه خازن دار آنها در سه نوع وجود دارد. موتور استارت خازنی = رانش القایی ، موتور استارت خازنی = رانش خازنی ، موتور رانش خازنی. این وتور های بسته، چهار قطبی 1700 rpm/min و یا دو قطبی 3400 rpm/min هستند. موتور های الکتریکی کمپرسور بسته نوع القایی تک فاز بر پنج نوع زیر می باشد:

1 – موتور الکتریکی دو میدانی  SD: با دو سیم پیچ ( استارت و رانینگ ) که به نیروی استارت کمی برای روشن شدن نیاز دارند و برای سیستم های مجهز به لوله مویین به کار می رود. یک رله ( حرارتی ، ولتاژی یا جریانی ) در خارج از موتور دارند. چون نباید در داخل پوسته موتور کمپرسور جرقه ای ایجاد شود.

2 – موتور الکتریکی استارت خازنی – رانش القایی CSIR : به نیروی استارت بالا برای روشن شدن نیاز دارد، که با سری کردن یک خازن در مدار سیم پیچ این نیرو ایجاد می شود.

3 – موتور الکتریکی استارت خازنی = رانش خازنی  CSR: دارای نیروی استارت قوی و ضریب قدرت رانش بالا است. خازن استارت با رله و سیم پیچ استارت به صورت سری و نیز خازن ررانش با سیم پیچ استارت به صورت سری به یکدیگر وصل می شوند. ولی خازن رانش پیوسته در مدار خواهد بود.

4 – موتور خازنی دو میدانی دائمی : دارای نیروی پیچشی استارت مطلوب بوده و بیشتر بر روی سیستم های کوچک دارای لوله مویین و یا سوپاپ انبساطی کنار گذر نصب می گردد.

 

انواع کمپرسور کولر گازی اسپلیت

 


سیلندر فضایی است که پیستون در داخل آن حرکت رفت و برگشتی دارد. جنس سیلندر معمولا از چدن ریختگی فشرده و بدون مک با مخلوط کمی از نیکل می باشد تا از نفوذ گاز ماده سرمازا به بیرون جلوگیری کند. برخی از این نوع سیلندر ها دارای پره هایی بر روی سطح خارجی خود هستند که با جریان هوا و برخی دوجداره بوده که با آب خنک می شوند. در بسیاری از موارد کارتل و سیلندر یکپارچه هستند و به علت نداشتن اتصالات زیاد خوب آب بندی می شود و همچنین تنظیم کردن یاتاقان های میل لنگ و سیلندر آسانتر است.

رینگ ها اید دقیقا اندازه شیار روی پیستون باشد و ضمنا مانع حرکت آزاد پیستون در سیلندر نشوند بین این دو رینگ یک شکاف مخروطی یا 45 درجه ای ایجاد می شود تا رینگ محکم به جداره سیلندر فشار وارد کنند. عرض این شکاف معادل 001/0 اینچ برای هر اینچ قطر پیستون می باشد. رینگ های بکار رفته در پیستون های بزرگ دو نوع رینگ کمپرس و رینگ روغن هستند. برای جمع کردن رینگ ها و جازدن پیستون ها در درون سیاندرها ابزار مخصوصی وجود دارد.

استاتور به قسمت ثابت موتور گویند و دارای شیار هایی است که به تناسب قطر شیار ها تعدادشان فرق می کند. در داخل شیار ها دو نوع سیم پیچ اصلی و کمکی قرار دارد. این دو سیم پیچ به طور سری به هم متصل هستند و نقطه اشتراک اتصا لآنها را کامان ی گویند. سیم پیچ رانش نازکتر و با طول بیشتر و سیم پیچ استارت ضخیم تر و با طول کمتر است.

 

گروه خدماتی یزد تهویه  ، با بهره مندی از کارشناسان مجرب آماده ارائه مشاوره رایگان جهت خرید مناسب ترین محصول متناسب با شرائط محل نصب و نیز پائین ترین قیمت بازار می باشد. همچنین پس از انتخاب و خرید  کولر گازی اسپلیت  مورد نظر، عملیات اجرایی نصب توسط تکنسین های مجرب گروه خدماتی یزد تهویه در اسرع وقت صورت خواهد گرفت. در صورت نیاز به تعمیر یا قطعات خدمات پس از فروش ، توسط عوامل فنی گروه خدماتی یزد تهویه با بهترین کیفیت ارائه خواهد گردید.
ارائه مشاوره رایگان فنی، فروش با پایین ترین قیمت بازار و نصب سریع و تعمیر با بهترین کیفیت ممکن به مشتریان عزیز و کسب رضایت شما، آرمان گروه خدماتی یزد تهویه می باشد.

 

مدیر فروش  :09175956588
آدرس شعبه1: شیراز چهارراه هوابرد به سمت چهارراه سرباز، بعد از ساختمان بهزیستی ساختمان نبش کوچه طبقه 2 واحد 4
شعبه 2: شیراز بلوار صنایع ، بعد از شهرک آرین به سمت گلستان ، روبرو شیمی گیاه بعد از کوچه 28 دکتر حسابی نبش کوچه -28/1

مطلب قبلی نصب کولر گازی اسپلیت تراست و گری و اُجنرال
مطلب بعدی کمپرسور کولر گازی اسپلیت
Print
1141 رتبه بندی این مطلب:
5.0

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید