دات نت نیوک
شیراز، بلوار سرباز ، جنب سازمان بهزیستی ، طبقه فوقانی کتلت گوارا ، طبقه 2 ، واحد 4
شیراز، بلوار سرباز ، جنب سازمان بهزیستی ، طبقه فوقانی کتلت گوارا ، طبقه 2 ، واحد 4
    • 77- 07138380670
    •   09175956588      
کولرگازی و دلایل سوختگی موتور آن
Anonym
/ دسته ها: مقاله

کولرگازی و دلایل سوختگی موتور آن

کولرگازی

 

دریچه تنظیم هوای کولر عمدتا به دو قسمت دریچه و دمپر تقسیم می شود که در این بخش به عملکرد و اجزا تشکیل دهنده هر کدام اشاره می کنیم:
اجزای تشکیل دهنده دریچه:
۱- قاب دریچه (ورق روغنی به ضخامت ۰/۶)
۲- پرک (ورق حلب به ضخامت ۰/۲۴)
۳- میخ پرچ دوپله (به عموان محور پرک)


الف: مشخصات
دریچه تنظیم هوا شامل دو تیپ سقفی و دیواری می باشد که ساخته شده با ورق ۶۰% روغنی جهت قاب دریچه و دمپر های آن و حلب ۲۴% جهت پره های آن که بوسیله میخ پرچهای متعددی به همدیگر متصل شده و شکل کامل دریچه را تشکیل می دهد که پس از ساخت آنرا رنگ آمیزی می کنند و رنگ آن با نظر مشتریان قابل تغییر است.

ب: مختصات
شامل هدایت و تنظیم/ هوائی که از طریق کولر وارد کانال شده و توسط دریچه به چهار طرف تنظیم و هوای خنک را به تمام نقاط ساختمان منتقل می کند و در فصل زمستان برای خارج نشدن هوای گرم ساختمان دمپرهای پشت دریچه بوسیله پیچ روی آن بسته می شود.پ
۲- معرفی دستگاه دولبه زنی
الف:مشخصات
دستگاه از فولاد اتومات آبکاری شده که دور غلطک آن ۲۵ دور در دقیقه که گریبکس آن ۱ تیپ ۸۶ و موتور بی ام ۱٫۵ اسب و تک فاز و تا ضخامت ورق ۷۰ درصد را دو لبه می کند و ۲۳۵ کیلو وزن آن می باشد.
ب: مختصات
دولبه زنی / یک لبه زنی / دو رو کردن ورق

کولر گازی
دید کلی
کولر گازی در صنعت تهویه و تبرید از جایگاه خاصی برخوردار است زیرا به سرعت از گرمای محیط می‌کاهد. برخلاف کولرهای آبی ، رطوبت را افزایش نمی دهد. ازاین جهت برای محیط های شرجی بسیار مناسب است. کولرهای گازی معمولا در دو مدل ساخته می شوند:
• کولرهای یک تکه یا پنجره‌ای
• کولرهای دو تکه (اسپلیت)
کولرهای یک تکه دیواری ، یا پشت پنجره‌ای ، خیلی متداول و مورد توجه می‌باشند و به آسانی در داخل قاب پنجره نصب می‌شود.
ساختمان کولرهای گازی
کولر گازی نیز همانند بسیاری از لوازم خانگی خصوصا یخچال فریزر از دو قسمت اصلی تشکیل شده است که عبارتند از:

• قسمت الکتریکی :
قسمت الکتریکی خود شامل قسمت‌هایی چون دوشاخه و سیم‌های رابط ، کمپرسور ، خازن ، رله بار زیاد (اورلود) رله راه انداز ترموستات ، کلید چند وضعیتی (کلید فن) ، کلید اصلی کولر و کنترل از راه دور (در کولرهای دو تکه) می باشد.
درکولرهای گازی از یک خازن و در بعضی از کولرها از دو خازن به منظور ایجاد گشتاور راه اندازی کمپرسور استفاده می شود. شکل متداول بکارگیری خازن ، به این صورت است که یک خازن برای راه اندازی موتورفن (پروانه) و یک خازن برای راه اندازی کمپرسور مورد استفاده قرار می‌گیرد ظرفیت این خازنها در کولرهای مختلف متفاوت است.
• قسمت مکانیکی :

اجزای مکانیکی کولر گازی با اندکی تفاوت ، درست مثل قطعات مکانیکی یخچال می‌باشد از آن جمله می‌توان به قطعاتی مانند کمپرسور کندانسور (رادیاتور) ، اواپراتور ، فیلتر (درایر) ، پروانه اواپراتور ، لوله مویین (کاپیلاری) ، سینی زیر کولر ، خروجی هوا و فیلتر خروجی هوا اشاره کرد.
• در کمپرسور کولرهای گازی دو مکانیسم بکار گرفته شده است. نوعی از این کمپرسورها از پیستون و میل لنگ طراحی نموده‌اند. اما نوع دیگری از کمپرسورها فاقد میل لنگ و پیستون بوده و روتور در حال چرخش (به واسطه فرم خاص) گاز را از مسیر ورودی مکیده و آن را وارد لوله رفت می‌سازد این نوع کمپرسورها را کمپرسورهای دورانی می‌نامند. در کولرهای گازی از دو پروانه استفاده می‌شود که عموما بر روی یک محور اصلی سوار شده‌اند. یکی از پروانه‌ها هوا را از مجرای ورودی مکیده و با وزش آن کندانسور ، گرما به محیط خارجی منزل یا محل کار می‌راند، پروانه دوم که به قسمت جلوی موتور فن متصل است هوا را از مجرای ورودی مکیده و با وزش آن به اواپراتور ، سرما را به محیط وارد می‌سازد.
• در کولرهای دو تکه ، کمپرسور و کندانسور در واحدی به نام یونیت خارجی تعبیه شده‌اند. این واحد در خارج از ساختمان نصب می‌شود. واحد تبخیر یا اواپراتور و شیر انبساط نیز در یک واحد بنام یونیت داخلی تعبیه شده‌اند. کولرهای دو تکه عموما دارای دستگاه کنترل از راه دور می‌باشند. هوا در جهت ورود به محیط منزل یا محل کار از دریچه مخصوصی که به خروجی هوا معروف است می گذرد. به منظور جلوگیری از ورود گرد و غبار و موارد مشابه به داخل محیط منزل یا محل کار ، پشت خروجی هوا ، فیلتر سیمی یا اسفنجی تعبیه می شود.
• گاهی ممکن است بر اثر عدم تنظیم ترموستات و یا ازدیاد گاز شارژ شده اواپراتور و یا قسمتی از لوله برگشتی برفک یا یخها ذوب شوند و در نتیجه آب از جدارهای کولر سر ریز کند. برای پیشگیری از این مشکل ترتیبی اتخاذ شده است که در صورت بروز حالت فوق ، آب به خارج از کولر هدایت شود. این وظیفه بر عهده سینی زیر کولر است. در گوشه‌ای از سینی ، لوله مخصوصی تعبیه شده که این آبها از آن خارج می‌شود. برای جلوگیری از ریزش آب ، عموما به لوله مذکور شیلنگی متصل

می‌شود و با قرار دادن آن بر روی سطح زمین از پراکنده شدن ذرات آب در محیط جلوگیری می‌شود.

 

نحو ه سرما سازی در کولر گازی:


چگونگی ایجاد سرما در بسیاری از وسایل سرما ساز مانند کولر ، یخچال ، آب سرد کن و … مشابه است ، در کولر گازی ، همانند یخچال ، از تبدیل گاز به مایع بوسیله افزایش فشار و در نتیجه تولید سرما که در اثر تبدیل مایع به گاز ایجاد می‌شود. برای رسیدن به هدف مورد نظر (خنک نمودن محیط) استفاده می‌کنند. تنها تفاوت را می‌توان در خنک کردن کندانسور (رادیاتور) دانست که در

کولر گازی بوسیله هوای دمیده شده بر روی آن گرمای لازم گرفته می‌شود. در حالی که در یخچال برای داشتن هوای خنک از دمیدن هوا بر روی اواپراتور استفاده می‌گردد.

شما هم حتماً روی کمپرسورهای کولر گازی اعداد و نوشته‌هایی دیده‌اید که شاید برایتان جای سؤال باشد که این اعداد و نوشته‌ها که برچسب فنینام دارد چیست  و نوشتن آن‌ها به چه دلیل است.

 

محافظت از کمپرسور در برابر حرارت (thermally protected):

Thermally protected به معنی محافظ حرارتی بوده که به هر دلیل اگر حرارت کمپرسور زیاد شود به‌وسیله یک  قطعه به نام (olp)که مخفف عبارت overload Protector است و به معنی محافظت در برابر اضافه‌بار است کنترل شده و تا برگشتن به حالت عادی جریان قطع میشود.

اورلود یک رله حرارتی بی متال است که در صورت بالا رفتن حرارت  کمپرسور به هر دلیل جریان برق را قطع می‌کند تا شرایط به حالت اول برگشته و دوباره اجازه راه‌اندازی به کمپرسور داده شود.

اما بی متال چیست وچگونه کار‌ می‌کند؟

بیمتال به معنی دو فلز است. بی در زبان یونانی به معنای ۲ و متال هم به معنای فلز است این دو فلز غیر هم‌جنس بوده و اگر حرارت داده شود از هم فاصله میگیرند که باعث قطع جریان شده و به‌محض سرد شدن دوباره جریان را وصل می‌کنند

ساز گاز بودن  با محیط زیست (RoHS Compliant):
 شاید شما هم هنگام خرید محصولات الکترونیکی یا سخت افزاری یا لوازم خانگی با عبارت (RoHS Compliant) برخورد کرده باشید

آیا میدانید معنی ومفهوم عبارت زیر چیست ؟

روهاش چیستRoHS چیست؟
RoHS سرنام عبارت Restriction of Certain Hazardous Substances می باشد. در واقع این عبارت معرف قانونی است که در اروپا وضع شده و بر اساس توافقات، وجود ۶ ماده خطرناک برای سلامتی انسان و طبیعت را در محصولات الکترونیکی و خصوصاً قطعات کامپیوتری منع کرده است. این ۶ عنصر عبارتند از: کادمیوم، جیوه، کرومیوم، PBB ، BDE و سرب.

RoHS Compliant را با نام Lead-Free نیز می شناسند. البته عبارت اول مفهوم کاملتری را مورد توجه قرار می دهد. این قانون از تاریخ اول جولای ۲۰۰۶ به مرحله اجرا در آمد و از آن تاریخ تمامی  محصولاتی که فاقد گواهینامه RoHS Compliant بودند بازار فروش خود را در اروپا مسدود شده یافتند. به همین دلیل سازندگان تجهیزات الکترونیکی موظف شدند عناصر فوق الذکر را از محصولات خود حذف کنند تا بدین ترتیب بتوانند اجازه فروش در اروپا را کسب کنند.

دلایل سوختگی موتورکولرگازی:

اولین دلیل سوختن موتور کولر گازی : روغن کاری نامناسب کمپرسور
یکی از مهم‌ترین دلایل سوختن موتور کولر گازی روغن کاری نکردن نامناسب موتور است. اگر روغن‌کاری کمپرسور به خوبی انجام نشده باشد، موتور کولر گازی باید به مدت طولانی بدون روغن کار کند. همین موضوع سبب می‌شود که اجزای کمپرسور فرسوده و مستهلک شوند. با مستهلک شدن اجزای موتور کولر گازی، موتور دستگاه به مرور از کار خواهد افتاد.

 
دومین دلیل سوختن موتور کولر گازی : استفاده از روغن بی‌کیفیت برای روغن کاری
از دیگر عواملی که می‌تواند سبب خرابی کمپرسور شود، می‌توان به بی‌کیفیت بودن روغن استفاده شده برای روغن کاری کمپرسور اشاره کرد. در صورتی که روغن کیفیت لازم را نداشته باشد، پس از چند ماه کار کردن کمپرسور حالتی چسبناک پیدا خواهد کرد.

برای انتخاب روغن مناسب برای روغن کاری کمپرسور باید تخصص کافی درباره نحوه کار کردن کمپرسور داشته باشید تا بتوانید روغنی را انتخاب کنید که سبب ایجاد اختلال در عملکرد موتور کولر گازی نشود.

این موضوع یکی از انواع دلیل سوختن موتور کولر گازی است. اگر نمی‌خواهید موتور کولر گازی دچار مشکل شود، باید از تعمیرکاران خبره برای سرویس کولر گازی استفاده کنید.


سومین دلیل سوختن موتور کولر گازی : خراب بودن فن کولر گازی
کولر گازی به عنوان یک سیستم تهویه مطبوع دارای فن‌های مختلف است. چه فن داخلی کولر گازی دچار مشکل شده باشد و چه فن بیرونی دستگاه خوب کار نکند، کمپرسور کولر گازی فشار زیادی را هنگام استفاده تحمل می‌کند و دیر یا زود خواهد سوخت.

تعمیرکاران "خدمت از ما" هنگام سرویس کولر گازی، وضعیت اجزای داخلی دستگاه را نیز مورد بررسی قرار می‌دهند. در صورتی که فن‌های کولر گازی دچار مشکل شده باشد، تعمیرکاران آن‌ها را با نمونه‌های فابریک جایگزین می‌کنند.

بنابراین در صورتی که خدمات تعمیر کولر گازی را به موقع انجام دهید، نگرانی از بابت این که موتور کولر گازی صدمه ببیند و بسوزد نخواهید داشت؛ اما در صورتی که این کار را به فراموشی بسپارید، باید دیر یا زود منتظر باشید که کولر گازی به دلیل سوختن موتور یا صدمه دیدن قطعات مختلف خاموش شود. در این زمان باید هزینه‌ای چندین برابر بیشتر از هزینه نرمال برای تعمیر دستگاه در نظر داشته باشید.

 

دلیل سوختن موتور کولر گازی چیست؟

 

چهارمین دلیل سوختن موتور کولر گازی : بروز مشکل در سیم کشی کولر گازی
در صورتی که از درون کولر گازی بوی سوختن به مشام می‌رسد، این احتمال وجود دارد که گرد و خاک زیادی درون کولر گازی به مرور انباشته شده باشد و سبب تولید این بو شود. اگر پس از چند ماه کولر گازی را روشن کردید و این بو به مشام رسید، چند ثانیه منتظر بمانید. در صورتی که بو از بین برود، دستگاه مشکلی ندارد و می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید.

اما در صورتی که بوی سوختگی همچنان به مشام می‌رسد و حتی بیشتر هم شده است. این احتمال وجود دارد که سیم‌های کولر گازی دچار اتصالی شده باشند. در صورتی که سیم‌ها اتصالی کرده باشند، موتور کولر گازی اولین قسمتی است که صدمه می‌بیند.

اگر دلیل سوختن موتور کولر گازی ، اتصالی و بروز مشکل برای سیم کشی‌های درون دستگاه باشد. باید با تعمیرگاه مجاز تماس بگیرید و از کارشناسان فنی این مرکز برای برطرف کردن مشکل پیش آمده کمک بخواهید.

تعمیرکاران متبحر این مرکز با اولین تماس مشتری در محل حاضر می‌شوند و مشکلاتی که برای کولر گازی رخ داده است را برطرف می‌کنند.

 

پنجمین دلیل سوختن موتور کولر گازی : نوسان برق شهری
یکی از مهم‌ترین دلایل سوختن لوازم برقی و الکترونیکی که در اغلب منازل استفاده می‌شوند، بروز نوسان برق شهری است. در صورتی که برق شهر نوسان داشته باشد و ولتاژ آن در بازه‌های زمانی مختلف تغییر کند، این احتمال وجود دارد که موتور یخچال، لباسشویی، کولر گازی و ... نیم سوز شود یا به طور کامل از کار بیفتد.

اگر موتور کولر گازی به دلیل نوسان برق دچار مشکل شده باشد، باید آن را تعمیر کنید. در صورتی که مشکلی که برای موتور رخ داده قابل جبران نباشد، باید کاربر نسبت به تعویض موتور دستگاه اقدام کند.

تعمیرکاران نمایندگی پس از تعویض موتور و تعمیر کولر گازی به کاربران توصیه می‌کنند که حتماً از یک محافظ برق برای کنترل نوسان برق شهری استفاده کنند. این محافظ زمانی که برق دچار نوسان می‌شود به صورت اتوماتیک جریان برق را قطع می‌کند، به همین دلیل کولر گازی دچار مشکل نخواهد شد.


ششمین دلیل سوختن موتور کولر گازی :کم بودن گاز مبرد
از جمله مشکلاتی که می‌تواند برای کولر گازی‌های مختلف رخ دهد، کمتر شدن میزان گاز مبرد از حد نرمال است. این موضوع به این دلیل رخ می‌دهد که کاربران از گاز خنک کننده مناسب برای شارژ گاز کولر گازی استفاده نمی‌کنند یا این که سرویس و شارژ گاز کولر گازی را به موقع انجام نمی‌دهند.

کم بودن شارژ گاز کولر گازی سبب می‌شود که دستگاه خشک کار کند. این خشک کارد کردن به موتور کولر گازی فشار زیادی وارد خواهد کرد و همین موضوع سبب می‌شود که موتور دستگاه از کار بیفتد.

اگر دلیل سوختن موتور کولر گازی ، کمبود شارژ گاز دستگاه باشد، باید پس از انجام تعمیرات کولر گازی نسبت به انجام شارژ گاز کامل یا تکمیلی دستگاه اقدام نمایید. همچنین باید حتماً سرویس کولر گازی را به موقع انجام دهید تا این مشکل دوباره رخ ندهد و مجبور نباشید چندین و چند بار تعمیر کولر گازی و تعویض موتور دستگاه را انجام دهید.

 

هفتمین دلیل سوختن موتور کولر گازی : نصب نامناسب دستگاه
یکی دیگر از دلایل سوختن موتور کولر گازی و از کار افتادن دستگاه، عدم توجه به نصب درست کولر گازی است. برخی از کاربران بدون توجه به نکاتی که در دستورالعمل ذکر شده، این محصول را نصب کرده و مورد استفاده قرار می‌دهند.

از جمله مشکلاتی که به دلیل نصب نامناسب دستگاه رخ می‌دهد و سبب آسیب وارد شدن به موتور کولر گازی و سوختن آن می‌شود، عدم بررسی میزان شارژ گاز دستگاه، سیم کشی نادرست کولر گازی و نامناسب بودن محل نصب کولر گازی و حبس شدن هوای خنک درون آن است.

 

 

گروه تاسیساتی یزد تهویه در نظر دارد جهت  رفاه حال مشتریان از خدمات  و کارشناسی رایگان و  مشاوره ی رایگان شما را بهره مند سازد 
  مشاور فروش:09175956588  پناهی     
  آدرس:شعبه1-چهارراه هوابرد به سمت چهارراه سرباز,بعد از ساختمان بهزیستی,ساختمان نبش کوچه, طبقه 2 واحد 4
     شعبه2-بلوار صنایع,بعد از شهرک آرین به سمت گلستان,روبه رو شیمی گیاه بعد از کوچه 28 دکتر حسابی نبش کوچه 28/1

 

 

 

مطلب قبلی اجزاءکولرگازی پنجره ای و نحوه عملکرد آن
مطلب بعدی مراحل نصب و وکیوم کولرگازی اسپلیت
Print
1678 رتبه بندی این مطلب:
3.0

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید